ABB heeft de Zwitserse start-up Sevensense overgenomen. Sevensense is een aanbieder van door AI aangedreven 3D-vision navigatietechnologie voor autonome mobiele robots (AMR's).
Opgericht in 2018 als een spin-off van de Zwitserse Technische Universiteit ETH Zürich, heeft Sevensense zich snel ontwikkeld tot een innovatieve kracht in de wereld van robottechnologie. Hun expertise ligt in het transformeren van mobiele machines - variërend van AMR's tot vorkheftrucks en schoonmaakmachines - in autonome robots met ongekende mogelijkheden.
De navigatietechnologie van Sevensense combineert kunstmatige intelligentie (AI) met 3D-visie. Dit stelt AMR's in staat om intelligente beslissingen te nemen en onderscheid te maken tussen vaste en mobiele objecten in dynamische omgevingen. Eenmaal handmatig geleid, creëren mobiele robots met Visual Simultaneous Localization and Mapping (Visual SLAM) technologie een kaart die onafhankelijk functioneert. Dit reduceert de inbedrijfstellingstijd van weken naar dagen en stelt de AMR's in staat om in complexe, dynamische omgevingen naast mensen te navigeren.
Deze kaarten worden voortdurend bijgewerkt en gedeeld over de vloot, wat directe schaalbaarheid biedt zonder de operaties te onderbreken. Dit biedt meer flexibiliteit dan andere navigatietechnologieën. Sevensense won in 2021 de Innovation Challenge van ABB Robotics, wat leidde tot een partnerschap. Dit resulteerde in een investering van ABB in de Serie A-financieringsronde van Sevensense, die $7,7 miljoen ophaalde, en in de introductie van Visual SLAM AMR's op de markt.
Ford is van plan Visual SLAM te gebruiken op zijn productielocatie in de VS, terwijl Michelin de technologie toepast in de intralogistiek in zijn fabriek in Spanje. Andere autofabrikanten zullen de technologie uitrollen in het UK, Finland en Duitsland. Na pilotprojecten met klanten in de autoindustrie en de logistieke sector, zal ABB de technologie van Sevensense integreren in het AMR-portfolio van het bedrijf.