In menig procesomgeving beïnvloeden agressieve stoffen de levensduur van elektromotoren. De motoren van Kolmer kennen een speciale coating en gaan daardoor minimaal vier maal langer mee dan een traditionele motor.
In tal van toepassingen zien we dat aandrijvingen moeten functioneren in omgevingen met agressieve stoffen”, vertelt Jan Bakker, sales manager bij Kolmer in Putten. “Kies je dan een standaard elektromotor, dan is de kans groot dat je deze met grote regelmaat moet vervangen. Met name de verflaag van de behuizing wordt in dat soort situaties snel aangetast en dan is vervanging noodzakelijk. Dat is een kostbare zaak en levert bovendien veel stilstand op. Ik ken voorbeelden van bedrijven waar de motoren ieder half jaar vervangen dienen te worden, omdat de verflaag aan het bladderen was.”
Kolmer heeft voor dit soort toepassingen een alternatief ontwikkeld: de Kolmer Top Coating. Deze coating is bovendien voorzien van een goedgekeurde TNO-veiligheidstest en een voedselveiligheidscertificaat. Hierdoor is deze coating veilig voor mens en food industrie. “We leven in een tijd waarin energiebesparing en het minimaliseren van het gebruik van grondstoffen erg belangrijk is. Daar past het met regelmaat een motor moeten vervangen natuurlijk niet bij. Dat levert immers veel afval en restmateriaal op, terwijl voor de productie van de motor veel energie en materiaal nodig is.”
Bovendien was het naar aanleiding van klantreacties bij Kolmer opgevallen dat het behandelen van een - zeg maar - standaard motor met allerlei beschermende lagen ook niet goed werkt. "Vaak zien we dan dat er veel extra lagen verf worden aangebracht. Helaas blijken na verloop van tijd de agressieve stoffen toch door de verflagen heen te dringen. We maken ook wel mee dat men probeert reeds in gebruik zijnde motoren van een nieuwe verflaag te voorzien. Maar moet je dit als klant willen? Want dat blijkt al gauw een zeer omslachtige procedure op te leveren. De motor moet immers uit de lijn worden gehaald. Daarna dient de behuizing te worden gezandstraald en moeten de nieuwe verflagen worden aangebracht. Met de daarbij behorende droogtijden kost dat zeer veel tijd, terwijl de bescherming die je daarmee creëert ook nog eens tegenvalt. Bovendien moet je deze procedure dan toch relatief vaak herhalen.”
Deze coating gaat dwars door de verflaag heen en hecht zich direct aan de behuizing
Bij Kolmer heeft men een andere aanpak gekozen. “Wij hebben een Duits laboratorium een speciale coating laten ontwikkelen die de verflaag van een motorbehuizing wél uitstekend beschermd”, legt hij uit. “Bij standaard bescherming zie je dat geprobeerd wordt een beschermende laag over de verf heen te leggen. Dat doen wij anders. Bij onze aanpak gebruiken we een coating die door de verflaag heen gaat en zich direct aan het staal of giet ijzer van de behuizing hecht. De motor - denk bijvoorbeeld aan een standaard elektromotor of een ATEX-motor, beiden van Europees fabrikaat - is hierdoor uitstekend beschermd omdat er geen vreemde stoffen zoals vocht of chemische middelen tussen tussen de verflaag en de behuizing kunnen komen. De verf gaat hierdoor dus ook niet meer afbladderen.”
Visverwerking
Bakker noemt een aantal voorbeelden van situaties waarin deze Kolmer Top Coating zijn waarde reeds heeft bewezen. “We hebben bijvoorbeeld klanten in de visverwerkende industrie. Het zoute water en de schoonmaakmiddelen waarmee je dan te maken hebt, levert een situatie op waarbij de motoren die lopende banden voor bijvoorbeeld sorteerstraten aandrijven iedere paar maanden vervangen moeten worden. In dit geval elke 6 maanden. Dezelfde motor, in dezelfde situatie maar nu voorzien van Kolmer Top Coating draait inmiddels 6 jaar. Zo hebben we ook situaties gezien in de proces industrie waar agressieve stoffen de verflaag van de gebruikte motoren heel snel aantastten. Ook in andere toepassingen waarbij bijvoorbeeld veel met water onder flinke druk wordt gewerkt, ontstaan steevast problemen met de verflaag.”
Kolmer kiest bij veel toepassingen voor motoren van Cemp. Deze Europese producent is al jarenlang de leverancier van Kolmer als het om drukvaste ATEX-elektromotoren gaat. Het leveringsprogramma van Kolmer is breed: dubbeltoeren motoren, remmotoren, 1-fase motoren en bijvoorbeeld motoren in combinatie met frequentieregelingen. De motoren zijn in iedere gewenste RAL-kleur beschikbaar en kunnen dus voorzien worden van de genoemde Kolmer Top Coating. De motoren voldoen aan IP56, IP65 en IP66, kunnen voorzien worden van tal van sensoren, PTC’s, Click sons PT-100, SPM trillingssensoren en stilstand verwarmingen. Ze worden bovendien voor een breed temperatuurgebied van -40ºC tot +50 ºC geleverd.
Concurrerend
Het in Putten gevestigde bedrijf levert deze motoren als een ‘speciality product’. Bakker legt uit: “Er zijn natuurlijk tal van toepassingen waar deze extreem goede bescherming helemaal niet nodig is. Dan voldoet een - zeg maar - standaard motor prima. Die leveren wij uiteraard ook. Tegelijkertijd zien we steeds meer toepassingen - zeker in de chemie en de procesindustrie - waar men veel hogere eisen stelt aan de verflaag van de motor. Dan kun je kiezen voor een traditionele bescherming, maar die blijkt in de regel dan toch vaak niet goed te bevallen. Juist omdat men dan meerdere verflagen toepast met daaroverheen een beschermende laag. Helaas blijkt ook die beschermende laag lang niet altijd voldoende bescherming te bieden en gaat deze alsnog bladderen. Daarnaast kunnen motoren door de extra verflagen hun warmte niet kwijt waardoor de energie-efficiency daalt. Bij onze Kolmer Top Coating dringt de beschermende stof dus door de verflaag heen en hecht zich direct op de behuizing. En het mooie is dat we daardoor wat prijs betreft eigenlijk altijd zeer concurrerend kunnen zijn ten opzichte van andere aanbieders.”
Kolmer Top Coating beschermt motoren in agressieve omgevingen (foto: Kolmer)