Een van de motoren waarin Stilride de industrial origami-techniek voor stalen onderdelen toepast (foto: Stillride)
Hoewel elektrische voertuigen beter zijn voor het milieu, is de productie ervan zeker nog niet duurzaam te noemen. Bij traditionele productieprocessen komt immers veel CO2 vrij. Een Zweedse startup kiest daarom voor ‘industrial origami’.
Bij industriële origami wordt het product - in dit geval het frame en andere onderdelen van een elektrische motorfiets - gevouwen. Dit levert volgens de onder de naam Stilride werkende Zweden een aantal belangrijke voordelen op. Er is minder laswerk, het aantal onderdelen wordt gereduceerd en het hele ontwerp is een stuk lichter.
Het vouwen van de stalen onderdelen gebeurt met robotarmen. "Hoewel het vouwen van staalplaten niet nieuw is en in het verleden werd gebruikt om producten als wasmachines en ovens te maken, is de startup de eerste die met de techniek een elektrische motorfiets bouwt, schrijft de website Sifted. Dat komt omdat Stilride een manier heeft ontwikkeld om gebogen vouwen te produceren, zodat het hele chassis van zijn elektrische motorfiets uit staalplaten kan worden gemaakt. Dat vermindert volgens het bedrijf het materiaalvolume met ongeveer 25%.
Eigen software en tool
Om dit te realiseren heeft het bedrijf eigen ontwerpsoftware ontwikkeld. Minstens zo interessant is de in eigen beheer ontworpen tool die aan de robotarm wordt bevestigd en waarmee het eigenlijke vouwen gebeurt.
Stilride moet nog producten op de markt brengen. De eerste - een elektrische motorfiets - zal later dit jaar in de verkoop gaan. Of deze productiemethode ook bij grote aantallen producten voldoet aan alle eisen, kan dan worden vastgesteld.
De onderdelen van het frame van één van de prototypes van de motor (foto: Stillride)