Het wordt tijd dat we naast gegevens over klanten ook info over ‘dingen’ als in IIoT gaan vastleggen, denkt het Duitse Remberg. Het ontwikkelt een soort Customer Relationship Management systeem voor Industrial Internet of Things.
Het klinkt in eerste instantie wellicht wat abstract, maar voor steeds meer productiebedrijven wordt het van groot belang dat we niet alleen gegevens over klanten en daar werkzaamste personen vastleggen, maar ook informatie over machines, sensoren en andere industriële assets. Inderdaad, in hetzelfde systeem. De Duitse startup Remberg spreekt daarom van een Extended of Anything-Relationship-Management (XRM) systeem.
Het idee van Remberg is op zin minst interessant te noemen. Dit is hun redenatie achter de ontwikkeling van een XRM-systeem. De digitalisering van de industrie (en het te gelde maken van op het IoT gerichte bedrijfsapplicaties) is in hoge mate afhankelijk van een goed gestructureerde databenadering. Waar klassieke CRM-systemen er niet in slagen om meer complexe relaties met elkaar te verbinden, legt Remberg de basis door die digitale omgeving te creëren en een ‘single version of the truth’ voor ‘dingen’ binnen klantgerichte software. ’Dingen’ moeten we hierbij dus zien als de letterlijke vertaling van ‘things’ uit het (industrial) internet of things.
In steeds meer gevallen vindt de samenwerking tussen bedrijven - bijvoorbeeld een uitbestedende partij en een toeleverancier - plaats langs digitale weg zonder dat hier menselijke handelingen of acties nodig zijn. Hierdoor wordt het dus van belang dat we van een toeleverancier niet alleen de gegevens kennen van een contactpersoon of een engineer, maar ook welke systemen en machines bij deze toeleverancier bij een project of opdracht zijn betrokken.
We zouden kunnen zeggen dat Remberg een combinatie maakt van een op personen gericht CRM-systeem, stukken van een ERP-systeem en een op machines gericht asset management-systeem. Het resultaat is een systeemomgeving die ervoor zorgt dat de volledige relatie tussen twee productiebedrijven in kaart is gebracht - of het nu om mensen of machines gaat.
Ook de processen
De Remberg XRM-software haalt alle relevante stamgegevens over apparatuur en activa uit bestaande IT-systemen zoals ERP of CRM om bedrijven een overzicht te geven van hun eigen ‘dingen’ in de cloud, in eerste instantie zonder connectiviteit. Het bedrijf kan vervolgens met Remberg bijbehorende processen digitaliseren, eerst in de service en later in de verkoop en marketing.
Met de XRM-software is het ook mogelijk de bijbehorende procressen te digitaliseren, van service tot verkoop en marketing (illustratie: Remberg).
Het bedrijf geeft aan dat fabrikanten, service providers en operators nu kunnen beginnen met het creëren van use cases en toepassingen die uiteindelijk rekening houden met relevante informatie van de belangrijkste inputfactor: de activa of ‘de dingen’ zelf.