
Stijgende kosten en een moeilijker exportklimaat zetten onze maakbedrijven onder druk. Digitalisering en automatisering bieden evenwel een oplossing om competitief te blijven. CPQ-software die automatisch complexe offertes en verkoopdocumenten opmaakt, kan een wereld van verschil maken, maar is voor vele maakbedrijven onbekend terrein. “Nochtans kunnen ze er een grote efficiëntiewinst mee boeken”, zegt Pieter-Jan De Man, directeur bij Squadron, dat de technologie breed toegankelijk maakt via een nieuw partnership met Hive CPQ.
De afgelopen jaren zijn voor de maakindustrie allesbehalve eenvoudig geweest. Van oplopende kosten, grondstoffenschaarste tot geopolitieke spanningen: maakbedrijven kregen heel wat op hun bord. Toch tonen ze zich weerbaar. Meer nog: wie zich flexibel opstelt en weet aan te passen, gaat er op vooruit. “Onze veerkracht hebben we te danken aan onze diepgewortelde innovatiecultuur, waarbij we voortdurend op zoek gaan naar manieren om sneller en efficiënter te werken. Automatisering speelt daarin een sleutelrol”, zegt Pieter-Jan De Man van Squadron, dat geavanceerde digitale oplossingen voor de maakindustrie ontwikkelt en implementeert. “Vlaamse kmo’s hebben de laatste jaren fors geïnvesteerd, en dat begint nu echt zijn vruchten af te werpen.”
Foutloze offertes, vlottere productie
Daarbij kijken bedrijven niet enkel naar de productieprocessen. Ook de administratie en opvolging van het verkoopproces wordt steeds vaker onder de loep genomen. De Vlaamse scale-up Hive CPQ speelt met zijn technologie op die evolutie handig in. “We hebben een krachtige Configure-Price-Quote software ontwikkeld die het offerteproces van complexe producten volledig automatiseert”, vertelt CEO Frederik Taleman. Dat biedt bedrijven heel wat voordelen. “De foutlast daalt aanzienlijk omdat ons platform offertes maakt op basis van actuele productinformatie en rekening houdt met alle productregels. Daar bespaar je heel wat tijd mee, wat de klantervaring ten goede komt.”
Voor heel wat sectoren is CPQ interessant, zeker ook voor de maakindustrie. “Het zorgt nu eenmaal voor een gestroomlijnde verkoopflow met minder fouten en een drastisch kortere doorlooptijd”, gaat De Man verder. “Daardoor krijgen ingenieurs opnieuw ruimte om te focussen op ontwikkelingen waarmee ze het verschil kunnen maken, terwijl commerciële teams sneller kunnen schakelen, dankzij de realtime informatie waarover ze beschikken. Bovendien, omdat elke offerte ook technisch klopt, kan de productie bij een binnenkomend order meteen opgestart worden.”
Technologie gedragen door sectorkennis
Tot voor kort hadden veel maakbedrijven nog vragen over de betaalbaarheid en implementatiemogelijkheden van CPQ-technologie. Die struikelblokken vallen nu weg, dankzij het partnership tussen Squadron en Hive CPQ. Squadron zal daarbij elk bedrijf stap per stap begeleiden in het digitalisatietraject: van analyse tot implementatie, inclusief koppeling met bestaande software en opleidingen voor medewerkers. “We kennen de noden van de sector intussen goed en willen dat CPQ geen abstract IT-verhaal wordt, maar een praktische oplossing die meteen rendeert. En dat aan tarieven die budgettair haalbaar zijn voor iedereen, of je nu een kmo of een gevestigde waarde bent.”
Op die manier bundelen Squadron en Hive CPQ het beste van twee werelden: technologische innovatie en sectorkennis. Een combinatie die vandaag meer dan nodig is. “De uitdagingen zijn reëel, maar met de juiste tools, een goede begeleiding en een duidelijke visie kunnen we onze maakbedrijven sterker maken dan ooit. Dat is dan ook waar dit partnership voor staat: technologie inzetten die echt werkt, voor bedrijven die willen groeien”, besluiten Pieter-Jan De Man en Frederik Taleman.
Op de foto: Pieter-Jan De Man en Frederik Taleman