Geautomatiseerde productielijnen kunnen niet zonder geautomatiseerde aan- en afvoer van materialen en gerede producten. Met andere woorden: geautomatiseerd intern transport. Als we de vakjury van de Lostica-beurs mogen geloven worden op dit gebied de laatste tijd interessante stappen gezet.
De vakjury van de Logistica Award 2024 heeft de drie finalisten bekendgemaakt die strijden om de Logistica Award. Deze onderscheiding wordt tweejaarlijks uitgereikt aan bedrijven die uitblinken in innovatie binnen de logistieke sector. De drie genomineerde bedrijven zijn Essensium, Prime Vision en STILL Intern Transport. Alle drie hebben zij oplossingen ingestuurd die aansluiten op geautomatiseerde productielijnen.
Essensium - SafeTrack
Essensium heeft het SafeTrack-systeem ontwikkeld, een merkonafhankelijk veiligheidssysteem voor magazijntrucks. Het systeem maakt gebruik van een Real Time Location System (RTLS), Vision en Artificiële Intelligentie (AI) om de exacte positie van trucks, lasten en voetgangers te monitoren. SafeTrack grijpt automatisch in: de truck vertraagt wanneer onveilige situaties dreigen te ontstaan in een productiehal of magazijn, zonder aanpassingen aan de infrastructuur of gebruik van tags, wat zowel veiligheid als productiviteit in bijvoorbeeld warehouses of productieomgevingen aanzienlijk verbetert.
René de Koster, hoogleraar Logistiek en Operations Management aan de Erasmus Universiteit en voorzitter van de vakjury, zegt hierover: “Essensium biedt een unieke oplossing die op basis van artificiële intelligentie de veiligheid van alle magazijntrucks vergroot.”
Prime Vision - AMR-oplossing voor ASRS
Prime Vision heeft een oplossing ontwikkeld waarbij Autonome Mobiele Robots (AMR) worden geïntegreerd met geautomatiseerde opslag- en uitslagsystemen (ASRS). Deze robots zijn flexibel, kunnen obstakels en personen detecteren, en zijn in staat om pakketten te transporteren, te sequencen en te sorteren naar dozenopzet- en dozensluitmachines, pickstations en sorteerbanen. Doordat het werkgebied van de robots niet omheind is, resulteert dit in een hoge mate van efficiëntie en flexibele goederenverwerking. Hierdoor kunnen magazijnen beter inspelen op schommelingen in de vraag en veranderingen in de operationele omgeving.
De juryvoorzitter merkt op: “Prime Vision heeft een universele autonome robot ontwikkeld voor alle aan- en aftransport en sortering, volledig geïntegreerd met andere automatische systemen.”
STILL Intern Transport - Self Driving Vehicle (SDV)
STILL Intern Transport presenteert de Self Driving Vehicle (SDV), een autonome oplossing voor interne magazijntransporten. De SDV maakt gebruik van cameratechnologie en machine learning om processen zoals horizontaal transport en cross-docking te automatiseren. Daarnaast kan het andere voertuigen detecteren en de snelheid dynamisch aanpassen voor een veilige en efficiënte werking.
De SDV is uitgerust met LTO-batterijen die zeer snel opladen en biedt maximale flexibiliteit zonder dat vaste infrastructuur nodig is. Het voertuig wordt verder doorontwikkeld voor volledige end-to-end warehouse automation.
Volgens de juryvoorzitter: “STILL heeft een bijzondere autonome magazijntruck geïntroduceerd die obstakels vermijdt, de snelheid automatisch aanpast aan de omgeving, en waarvan de batterijen supersnel geladen kunnen worden.”
Bekendmaking van de winnaar
De winnaar van de Logistica Award 2024 wordt bekendgemaakt op 5 november 2024 tijdens de eerste dag van Logistica Next, een evenement voor de logistieke sector. De uitreiking vindt plaats van 10.00 tot 10.30 uur op het hoofdpodium in Jaarbeurs.
De vakjury van de Logistica Award 2024 bestaat uit experts uit de logistieke sector. De vakjury bestaat uit René de Koster (hoogleraar Erasmus Universiteit), Eric Hereijgers (senior consultant Logistics bij St. Onge Europe), Jan Hommes (directeur Stichting Logistica), Peter Leerintveld (logistiek adviseur) en Rudy Negenborn (hoogleraar Multi-Machine Operations & Logistics TU Delft).