
Intralogistiekpionier Jungheinrich uit Hamburg neemt Magazino, een roboticaspecialist uit München, volledig over. Naast zijn belang, dat al sinds 2020 bestaat en in 2022 werd uitgebreid tot 21,7 procent, verwerft Jungheinrich alle aandelen van de oprichters en de vorige medeaandeelhouders, onder.andere Cellcom, Fiege Logistik en Körber.
De transactie is direct na ondertekening deze week van kracht geworden. De partijen zijn overeengekomen de aankoopprijs niet bekend te maken. Magazino zal verder groeien als een onafhankelijk bedrijf binnen Jungheinrich en in het bijzonder gebruikmaken van het wereldwijde verkoop- en servicenetwerk van het bedrijf. Het bedrijf blijft onder leiding staan van de beide medeoprichters Frederik Brantner en Lukas Zanger en van Dr. Moritz Tenorth.
Voor Jungheinrich is de volledige overname van Magazino opnieuw een strategisch belangrijke stap in de versterking van zijn automatiseringsexpertise. Magazino, opgericht in 2014, heeft ongeveer 130 werknemers en daarmee een van de grootste ontwikkelingsteams van mobiele robotica in Europa. Het bedrijf biedt een technologieplatform waarmee logistieke robots ook in een gemengde mens-machineomgevingen kunnen werken. Hierdoor zijn robots in staat om op intelligente wijze in het magazijn te navigeren en selectief benodigde goederen te picken en te transporteren.
Magazino's systeem en robots worden al gebruikt in magazijnen van verschillende industriële klanten, online retailers en logistieke dienstverleners. De besturingssoftware voor robots in complexe logistieke omgevingen is ook al geïntegreerd in de EAEa van Jungheinrich, een volledig geautomatiseerde laagheffende truck die voor het eerst werd gepresenteerd op de intralogistieke vakbeurs LogiMAT eerder dit jaar.
Voor Jungheinrich is de fusie een aanvulling als onderdeel van de uitbreiding van zijn activiteiten met geautomatiseerde en autonome voertuigen. In de toekomst zal de software- en ontwikkelingsexpertise van Magazino nog beter geïntegreerd worden in de productontwikkeling van Jungheinrich. Magazino krijgt toegang tot het internationale verkoop- en servicenetwerk van Jungheinrich en wordt onderdeel van een breed portfolio van intralogistieke producten en oplossingen. Het merk Magazino blijft behouden en het bedrijf blijft samenwerken met externe integratiepartners en klanten.