Het Delftse bedrijf CEAD, gespecialiseerd in innovatieve oplossingen voor additive manufacturing (AM), heeft onlangs een maritiem applicatiecentrum geopend. Dit centrum richt zich specifiek op de maritieme sector en heeft als doel 3D-printtechnologie toegankelijker te maken. Daarnaast biedt het een platform waar de maritieme maakindustrie gezamenlijk kan werken aan duurzame en efficiënte productiemethoden.
Samenwerking binnen de maritieme sector
Het nieuwe applicatiecentrum is opgezet om samenwerking binnen de maritieme sector te bevorderen. Charléne van Wingerden, Chief Commercial Officer van CEAD, benadrukt in een artikel op de website van FME het belang van dit initiatief: “Met dit centrum willen we een platform bieden waar bedrijven gezamenlijk stappen kunnen zetten in de toekomst van de scheepsbouw. Door kennis en middelen te delen, willen we innovatie versnellen en de voordelen van 3D-printen breed toegankelijk maken.”
Voordelen van 3D-printen in de scheepsbouw
De AM-machines van CEAD maken gebruik van thermoplastische composieten, vaak versterkt met glasvezel. Deze materialen bieden aanzienlijke voordelen ten opzichte van traditionele materialen, zoals koolstofvezelversterkt polyester, dat vaak moeilijk te recyclen is. Een belangrijk voordeel is dat er geen mallen hoeven te worden gemaakt, wat arbeidsintensief handwerk, zoals het aanbrengen van polyesterlagen, overbodig maakt. Dit resulteert in een aanzienlijke vermindering van de productietijd voor op maat gemaakte schepen. Daarnaast is er minder materiaalverspilling, aangezien de hele rompvorm direct wordt opgebouwd uit het benodigde materiaal.
Geavanceerde technologie
De nieuwe AM-machine in het applicatiecentrum is 12 meter lang en uitgerust met een zesassige robotarm met een extruder aan het uiteinde. Deze verwerkt vezelversterkt thermoplastisch materiaal, dat via een gepatenteerd systeem in stappen wordt verwarmd en vervolgens nauwkeurig wordt gedeponeerd via de nozzle van de machine. Dit systeem maakt het mogelijk om complexe scheepsrompen te bouwen zonder afhankelijk te zijn van mallen, wat een ongekende flexibiliteit in vormgeving mogelijk maakt.
Uitdagingen en toekomstplannen
Hoewel 3D-printen veel voordelen biedt, zijn er ook uitdagingen bij de implementatie in de scheepsbouw. Een belangrijke uitdaging is de combinatie van berekeningen van de scheepsbouwkundig ingenieur met de manier waarop het materiaal in de AM-machine wordt geprint. De glasvezelversterking wordt immers in laagjes aangebracht, wat vereist dat er vooraf goed wordt nagedacht over hoe de boot geprint gaat worden. Daarnaast is er binnen de maritieme sector nog terughoudendheid bij het gebruik van nieuwe materialen. CEAD streeft ernaar om met het nieuwe centrum bedrijven te helpen deze technologieën en materialen in hun processen te integreren en gezamenlijk stappen te zetten in regelgeving en certificering.
Het applicatiecentrum is opgezet om de maritieme sector te ondersteunen bij de transitie naar duurzame productiemethoden. In een tijd waarin scheepsbouwers worden geconfronteerd met strengere milieueisen en toenemende druk op productietijden, kan 3D-printen een belangrijke rol spelen in het optimaliseren van het materiaalgebruik en het versnellen van het productieproces. CEAD hoopt met dit initiatief een bijdrage te leveren aan de toekomst van de Nederlandse scheepsbouw, waarin innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan.