De BMW Group zet een belangrijke stap in de richting van verduurzaming met de introductie van waterstoftechnologie in de intralogistiek van haar fabriek in Regensburg. Vanaf 2026 zullen waterstof-aangedreven ‘tugger trains’ en heftrucks worden ingezet om onderdelen en componenten naar alle productieruimtes te vervoeren, waaronder de perserij, de carrosserie-afdeling en de assemblagelijn. De volledige overgang naar waterstofvoertuigen moet tegen 2030 voltooid zijn.
De overstap naar waterstof biedt diverse voordelen. Armin Ebner, hoofd van BMW Group Plant Regensburg, benadrukt in een persbericht van BMW dat deze aanpak bijdraagt aan de visie van de BMW iFACTORY – een digitale en duurzame fabriek van de toekomst. “De geleidelijke overgang van elektrische naar waterstofvoertuigen diversifieert onze energiemix en optimaliseert onze logistieke processen”, aldus Ebner.
Voordelen van waterstof in logistiek
Waterstof biedt snelle tankmogelijkheden, vergelijkbaar met conventionele brandstoffen, wat een belangrijke tijdwinst oplevert in vergelijking met elektrische voertuigen. Project manager Katharina Radtke legt uit: “De benodigde vulstations nemen weinig ruimte in beslag en worden direct binnen de verschillende productieruimtes geplaatst.”
Momenteel werkt de logistieke vloot van de fabriek volledig op elektrische aandrijving. Dit systeem vereist echter dat batterijen twee keer per shift handmatig worden vervangen, een proces dat 15 minuten duurt en aanzienlijke ruimte inneemt. Met waterstof kan deze beperking worden overwonnen.
Infrastructuur voor waterstof
Om de transitie mogelijk te maken, wordt een uitgebreide waterstofinfrastructuur ontwikkeld. Tegen 2026 zal een pijpleidingennetwerk van twee kilometer met zes decentrale vulstations operationeel zijn. Deze stations zullen de logistieke vloot van waterstof voorzien via speciale trailers die ook dienen als tijdelijke opslag. Volgens Radtke zal het jaarlijkse waterstofverbruik van de fabriek ongeveer 150 ton bedragen.
De logistieke vloot van BMW Group Plant Regensburg bestaat momenteel uit ongeveer 230 voertuigen, waaronder ‘trekker-treinen’ en heftrucks. De overgang naar waterstofaandrijving zal gefaseerd worden uitgevoerd en naar verwachting in 2030 volledig zijn afgerond.