
De beschikbaarheid én de veiligheid van voedsel staan voorop bij voedselproducenten. Dat betekent efficiënt produceren en verspilling voorkomen. Reiniging van de productielijn is daarbij belangrijk: hoe beter en sneller de reiniging plaatsvindt hoe efficiënter. Een bedrijf gebruikt soms wel 10% van zijn energie en 15% van het waterverbruik voor reiniging. Maar tegelijk mag er geen kruisbesmetting tussen producten ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan een product zonder pinda's dat wordt geproduceerd na een product met pinda's. Het optimaliseren van deze processen kan veel opleveren.
CIP optimaliseren
Een optimale procedure voor Cleaning in Place (CIP), die zo kort mogelijk duurt en zo min mogelijk chemicaliën vergt, is daarom belangrijk. "Hygiëne in voedselproductie is essentieel maar ook heel duur", zegt Bram Berretty, Industry Manager Food & Life Science bij Endress+Hauser. "Hoe sneller de reinigingsstap en hoe minder schoonmaakmiddelen nodig zijn, hoe lager de kosten. Daarbij verminder je de impact op het milieu door minder energie, chemicaliën en water te gebruiken. Het optimaliseren van het CIP-proces kan zomaar 25-30% tijdswinst opleveren en zo’n 30% in chemicaliënverbruik schelen."
Endress+Hauser helpt bedrijven met het verbeteren en optimaliseren van het hele proces. "We gaan in gesprek met onze klant om het hele productieproces in kaart te brengen", legt Berretty uit. "We stellen vragen zoals hoe lang er gespoeld wordt, wat de temperatuur is en welke meetinstrumenten worden gebruikt. Daarna adviseren we over welke optimalisaties mogelijk zijn en helpen we met het plaatsen, testen en valideren ervan."
Inline kwaliteitsmetingen
Een trend in CIP is het gebruik van inline kwaliteitsmetingen om bijvoorbeeld de concentratie van te doseren chemicaliënte controleren. Een aspect van optimalisatie kan het leveren van een nieuwe, nauwkeurigere temperatuursensor zijn, waardoor het proces beter kan worden geregeld. Zo simpel kan het zijn", zegt Berretty. "De terugverdientijd is minder dan een jaar. De opbrengst van de installatie gaat omhoog. En niet in de laatste plaats is het voor het imago van een bedrijf goed dat het product veilig is én duurzaam en met oog voor het milieu wordt geproduceerd."